English  فارسی  العربیه 

چه نوع ماده اولیه ای در ساخت درب بطری به کار می رود؟

درب بطری شیشه شور
بررسی مشخصات درب بطری شیشه شوی
5 دی 1401
ظروف پت
ظروف پت را بهتر بشناسید!
5 دی 1401

ماده اولیه برای ساخت درب بطری ، از متریال پلیمری می باشد. تنوع مدل های بطری و درب آن در بازار زیاد است، به همین دلیل هریک از مواد اولیه پلیمری با گریدهای مختلف تولید می شوند. انتخاب نوع ماده اولیه به کاربرد آن بستگی دارد. به طور مثال برای محصولاتی که با مواد غذایی در تماس هستند، باید از مواد پلیمری بدون ضرر برای انسان استفاده نمود. همچنین بطری هایی که برای فروش مواد شیمیایی اسیدی یا قلیایی به کار گرفته می شوند، باید از مواد اولیه ای سازگار و بدون تغییر در برخورد با این نوع مایعات انتخاب گردند.

بررسی مواد اولیه در ساخت درب بطری

عموماً ماده اولیه مورد استفاده برای محصولات پلاستیکی ، پلی اتیلن ترفتالات ، پلی پروپیلن و پلی اتیلن از دسته فیلم های پلیمری با گریدهای متفاوت می باشد.

پلی اتیلن ترفتالات چیست؟

پلی اتیلن ترفتالات با نام اختصاری (PET)، متداول ترین رزین پلیمری ترموپلاستیک در صنعت است که کاربردهای عمومی بسیاری دارد. این ماده که به خانواده پلیمرهای پلی استر تعلق دارد، از ویژگی های ایده آل ذیل برخوردار است:

  • مقاومت مکانیکی، حرارتی، شیمیایی عالی
  •  پایداری ابعادی
  • عایق الکتریکی
  • استحکام بالا
  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی مختلف

PET از واحدهای پلیمری مونومر اتیلن ترفتالات با واحدهای تکرار شونده (C10H8O4) تشکیل شده است. این ماده قابل بازیافت است و با به کارگیری چند روش ساده می توان از آن استفاده مجدد نمود. از PET بازیافت شده در تولید الیاف، پارچه ها، ورق های بسته بندی و ساخت قطعات خودرو استفاده می شود. از لحاظ خصوصیات شیمیایی، پلی اتیلن ترفتالات بسیار شبیه پلی بوتیلن ترفتالات (PBT) است.

در حالت طبیعی PET، رزینی بسیار انعطاف پذیر، بی رنگ و نیمه بلوری است و می تواند نیمه سفت و سخت باشد. این ثبات ابعادی، مقاومت در برابر ضربه، رطوبت، الکل ها و حلال ها را نشان می دهد. امروزه PET عمدتاً از ترکیب اتیلن گلیکول و اسید ترفتالیک با کمک گرما و کاتالیزور به دست می­ آید که یک پلیمری خطی و مقاوم در برابر حلال­ ها محسوب می گردد.

ماده اولیه در ساخت درب بطری

کاربرد اصلی PET در صنعت

از این پلیمر اغلب برای تولید انواع بطری های آشامیدنی و ساخت درب بطری استفاده می شود. از مزایای آن می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • مقاومت بالای این بطری ها در برابر شکستگی
  • عدم نفوذ گازهای مختلف
  • وزن کم
  • قیمت ارزان نسبت به سایر مواد بسته بندی همچون شیشه و فلز
  • بازیافت محصول
  • مقاومت بالای درب بطری پت در برابر خُرد شدن

ساخت درب بطری

آیا پلی اتیلن ترفتالات در ساخت درب بطری، سمی است؟

خیر، این ماده سمی نیست. پلی اتیلن ساختاری نزدیک به شیشه دارد و در مقابل حمله باکتری ها مصون است و در برابر میکروارگانیسم ها مقاومت بسیار بالایی دارد. سازمان بهداشت جهانی، تماس مواد غذایی با آن را بدون ایراد می داند.

مطلب پیشنهادی
فرآیند قالب گیری درب بطری - بررسی دو روش تزریقی و کامپرشن

پلی پروپیلن چیست و چه کاربردی دارد؟

پلي پروپيلن از اتصال مونومرهاي پروپيلن تشکيل شده است. از خواص آن می توان به موارد ذيل اشاره نمود :

  • شفافيت
  • درخشندگي
  • دوام
  • چاپ پذيري بالا
  • مقاومت بالا در برابر بوی محيط و رطوبت
  • قابليت شکل پذيري بالا
  • فرآيند توليد نه چندان پيچيده

موارد استفاده از فيلم های پلي پروپيلن در بسته بندي مواد غذايی، بهداشتی- آرايشی، شيرينگ و درب ظروف روغن می باشد. در برخی از موارد، از این ماده در ساخت درب بطری نیز استفاده می شود.

ماده اولیه درب بطری

پلی اتیلن چیست و برای ساخت چه نوع محصولاتی استفاده می شود؟

پلي اتيلن كاربرد فراوانی در توليد انواع لوازم پليمری مورد استفاده در آشپزخانه و صنايع غذايی دارد. پلی اتيلن يک ترمو پليمر است كه عضو اصلی طبقه پلی اولفين ها می باشد. اولين مصرف پلی اتيلن ها به دهه 1950 باز می گردد و به خاطر قيمت پایين، تنوع خواص و راحتی توليد به سرعت افزايش مصرف پيدا نمود.

دسته بندی مواد اولیه پلی اتیلنی

این ماده به صورت زیر طبقه بندی می گردد:

1- پلی اتيلن با دانسيته بالا (HDPE)
2- پلي اتيلن با دانسيته پايين (LDPE)
3- پلی اتيلن سبک خطی (LLDPE)
4- پلی اتيلن خيلي سبک (VLDPE)
5- كوپليمرهای اتيلن نظیر وينيل استر (COPOLYMERS)
6- پلي اتيلن با اتصالات عرضی (XLPE)

مطلب پیشنهادی
عرضه درب بطری به صورت عمده

پرشین درب آسیا (PDA)

واحد صنعتی « پرشین درب آسیا » با تولید داخلی و صادرات درب بطری ، جزء شرکت های برتر تولید کننده درب بطری در خاورمیانه می باشد. این مجموعه مفتخر به عرضه محصولات با توجه به نیاز بازار یعنی روزانه بیش از ده میلیون درب بطری پلاستیکی می باشد.

فروش درب بطری

ساخت درب بطری با برترین متد دنیا

مجموعه پرشین درب آسیا با تهیه یک کالکشن کامل از انواع مختلف درب بطری پت نظیر فیلیپ تاپ ، 29.25/28/30/38/45/1881 ، تریگر و … پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان صنعتی محصولات مایع می باشد. اجرای تکنیک های به روز نظیر CompressionMolding (دارای استانداردCE اروپا) موجب می گردد تا محصول با بهترین درجه کیفی به دست مشتریان گرامی رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *