English  فارسی  العربیه 
بازیافت درب بطری
آیا درب بطری های پلاستیکی قابل بازیافت هستند؟
23 خرداد 1401
آب بندی درب بطری
فرآیند آب بندی درب بطری
23 خرداد 1401

هر روز در سراسر جهان، افراد با میلیون ها درب بطری تعامل دارند. برخی برروی بطری های دارویی مخصوص کودکان قرار می گیرند که حاوی مایعات نجات دهنده هستند، در حالی که برخی دیگر روی بطری های آب مورد نیاز برای رفع تشنگی قرار می گیرند. تولید درب بطری در کارخانه یا کارگاه های مخصوص با تجهیزات و دستگاه های مرتبط صورت می پذیرد.

نحوه تولید درب بطری 

آناتومی درب بطری

درب بطری را می توان به عنوان وسیله ای تعریف کرد که هدف آن اطمینان از ماندن محتویات یک ظرف می باشد تا زمانی که آماده استفاده شود. نمای بیرونی کلاهک معمولاً بافت دار است تا راحت تر باز شود و معمولاً لبه ای در پایین درپوش دارد. در برخی از نمونه ها ، بالای درپوش نوعی نقش برجسته وجود دارد که معمولاً دستورالعمل هایی را در مورد نحوه باز کردن بطری (در مورد بطری های دارویی) یا به شکل آرم شرکت ارائه می دهد.

تولید درب بطری

انواع پلاستیک مورد استفاده برای تولید درب بطری

اکثریت قریب به اتفاق درب بطری های پلاستیکی از پلاستیک های قابل بازیافت ساخته شده اند که چهار مورد از رایج ترین آن ها عبارتند از:

1- PET (پلی اتیلن ترفتالات) : قوی و سبک است و اغلب برای درب بطری آب / نوشابه استفاده می شود.

2- HDPE (پلی اتیلن با چگالی بالا) : سخت، سفت، اما همچنان سبک وزن است.

3- LDPE (پلی اتیلن با چگالی کم) : انعطاف پذیر است و دارای مقاومت ضربه ای عالی می باشد.

4- PP (پلی پروپیلن) : سخت، ناهموار و بادوام است و معمولاً برای انواع بطری پت استفاده می شود.

تولید درب بطری

در برخی از کشورها ممکن است که از پلاستیک های دیگری نیز استفاده شود. به دلیل کاربرد گسترده در سراسر جهان ، استفاده از مواد قابل بازیافت برای تولید درب بطری از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. بسته به نوع محتوای بطری ، ویژگی های درب بطری باید تعیین گردد. مدت زمان و نحوه انتقال و جابجایی آن نیز حائز اهمیت است.
به طور مثال محصولات دارویی ، محصولات شوینده متشکل از محتوای اسیدی یا بازی و … باید از درب هایی با مواد اولیه مقاوم به همراه آب بندی کامل استفاده گردد. برای بطری های آب معدنی یک بار مصرف نیازی به استفاده از مواد اولیه بسیار مقاوم وجود ندارد زیرا آب معدنی پس از تولید به سرعت مصرف می گردد و محتوای موجود در بطری همچون مواد شیمیایی خطرناک نیست.

موضوع دیگری که در تولید درب بطری باید به آن توجه شود ، سازگاری ماده پلیمری با نوشیدنی باشد. این بدان معناست که ماده پلیمری نباید سمی یا خطرزا برای بدن انسان باشد و باعث تغییر حالت یا تغییر مزه و بوی نوشیدنی نگردد.

فرآیندهای قالب گیری برای درب بطری های پلاستیکی

بیشتر درب بطری‌های پلاستیکی از طریق فرآیندی به نام قالب‌گیری تزریقی تولید می‌شوند. در این فرآیند، گلوله های پلیمری ترموپلاستیک در یک قیف فلزی گرم می شوند ، تا جایی که بسیار نرم و انعطاف پذیر می گردند. (در این مرحله است که هر رنگ آمیزی سفارشی اضافه می شود). سپس پلاستیک نرم شده تحت فشار بسیار کنترل شده به یک قالب فولادی پیچیده و دقیق تزریق می شود.
قالب ، پلیمر نرم شده را به شکل دلخواه برای درب بطری ها تشکیل می دهد. هنگامی که مواد پلیمری به اندازه کافی خنک شد تا سخت شود، قالب باز می شود و درب بطری ها خارج می شود.
اگر چندین کلاهک از یک قالب ساخته شود (همانطور که اغلب اتفاق می افتد)، آن ها با دقت از یکدیگر جدا می شوند و برای پردازش بیشتر آماده می شوند (به عنوان مثال آب بندی ، گاز بندی و …)

مطلب پیشنهادی
عرضه درب بطری پلاستیکی باکیفیت

دستگاه قالب گیری تزریقی

قالب گیری تزریقی ، رایج ترین روش تولید درب بطری است. علت استقبال از این روش ، مزایای زیاد آن می باشد. برای مثال، قالب‌گیری تزریقی برای تولید عمده و زیاد بسیار مقرون به صرفه است. همچنین تکرارپذیری بالایی از خود نشان می دهد، به این معنی که عملاً هیچ گونه تغییری در ابعاد، شکل، یا پرداخت سطح از کلاهک به کلاهک یا حتی دسته به دسته دیگر وجود نخواهد داشت.

قطعات قالب‌گیری تزریقی نیز می‌توانند تحمل‌ بسیار زیادی داشته باشند. قالب‌های مورد استفاده از جزئیات بالایی پشتیبانی می‌کنند و اضافه کردن برجستگی با کیفیت بالا را آسان می‌نمایند. از قالب تزریقی که برای ساخت درب بطری های متعدد با کاربردهای متفاوت استفاده می شود.

 

پرشین درب آسیا

شرکت پرشین درب آسیا تولید کننده انواع درب بطری پت با دقیق ترین ابعاد ، بالاترین کیفیت و قیمت مناسب می باشد. این شرکت با کسب جایگاه عالی در حوزه صادرات ، توانسته با کشورهای مطرح خاورمیانه و اروپا تعامل و همکاری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *