English  فارسی  العربیه 

فرآیند قالب گیری درب بطری – بررسی دو روش تزریقی و کامپرشن

درب بطری آب معدنی
تولید درب بطری آب معدنی
13 تیر 1401
درب بطری دارو
ویژگی های درب بطری دارو
13 تیر 1401

درب بطری به روش های مختلفی تولید می شود. در این مطلب با دو روش رایج قالب گیری درب بطری آشنا خواهید شد.

انواع روش های قالب گیری درب بطری

روش های ساخت درب های بطری پلاستیکی به شرح زیر است: 

قالب گیری درب بطری به روش تزریقی

به کمک این شیوه می توان محصولات پلاستیکی با وزنی تا حدود 350 گرم تولید کرد. فرآیند قالب گیری تزریقی را می توان برای اکثر مواد ترموپلاستیک قابل بازیافت استفاده نمود. در این فرآیند، گلوله های پلیمری ترموپلاستیک (معمولاً از پلی اتیلن ترفتالات PET استفاده می شود) در یک قیف فلزی حرارت داده شده تا جایی که بسیار نرم و انعطاف پذیر می گردند. (در این مرحله است که هر رنگ سفارشی به آن افزوده می شود)

قالب گیری کامپرشن

روش قالب گیری فشرده سازی پیوسته (کامپرشن)، یک نوآوری در نسل پردازش و ساخت درپوش پلاستیکی محسوب می شود. دستگاه قالب گیری فشاری مدرن کاملاً توسط کامپیوتر کنترل می شود و دارای پایداری و دوام عالی است. درپوش های ساخته شده توسط این دستگاه دارای ظاهری صاف و زیبا، بدون نقطه تزریق و انطباق با اندازه هستند. در مقایسه با دستگاه تزریق سنتی مشابه، خروجی آن 3 برابر افزایش یافته و مصرف مواد اولیه با تولید محیطی و بدون گرما تا 98 درصد افزایش یافته است.

قالب گیری درب بطری

حجم عظیمی از رزین برای تشکیل درب بطری های پلاستیکی استفاده می شود و اختلاف نظر زیادی در مورد بهترین روش برای قالب گیری درب ها وجود دارد. اکنون این سوال مطرح می شود: فشرده سازی یا تزریق؟ کدامیک بر دیگری ارجحیت دارد؟

تفاوت های دو روش فشرده سازی و تزریق چیست؟

در قالب‌گیری کامپرشن، دمای اکستروژن پلاستیک پایین‌تر از روش تزریق است. (30 تا 40 درجه سانتی‌گراد کمتر)
مزایای روش کامپرشن به شرح زیر است:

زمان چرخه کوتاه تر = بهره وری بالاتر

دمای اکستروژن پایین باعث می شود که کلاهک سریعتر در قالب خنک شود. این موضوع سبب کاهش زمان چرخه می شود که در مورد کلاهک های سبک وزن به کمتر از 2 ثانیه کاهش یافته است.

مطلب پیشنهادی
درب بطری PET چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

مصرف انرژی کمتر در زمان قالب گیری درب بطری

دمای اکستروژن پایین تر به معنای انرژی کمتری برای رساندن پلاستیک به دمای اکستروژن است و از آنجایی که پلاستیک سردتر است، انرژی کمتری برای خنک کردن آن لازم است. صرفه جویی کلی انرژی در هر کلاه تولید شده می تواند تا 45٪ باشد.

نکته: التبته به یاد داشتهه باشید از آنجایی که خروجی (خروجی قابل استفاده واقعی) بیشتر است، مصرف در هر کیلوگرم کمتر خواهد بود. اما مراقب باشید، زیرا با کاهش وزن قطعه، مصرف در هر کیلوگرم می تواند افزایش یابد.

چگالی ویژه بالا در قالب گیری درب بطری

دماهای پایین تر امکان دستیابی به چگالی ویژه بالاتر را فراهم می‌آورند. علاوه بر این، نقطه تزریق، که فشار بیشتری بر پلاستیک مذاب وارد می کند، وجود ندارد. این شرایط تکنولوژیکی خواص مکانیکی خوب و سازگاری را فراهم می کند که با تزریق غیرقابل دستیابی است.

ضایعات کمتر = هزینه کمتر

دستگاه هایی که با سناریوی کامپرشن محصول را تولید می کنند از استانداردهای بالاتری نسبت به روش تزریق برخوردارند. افزایش استانداردها در تولید یک محصول، هزینه های محصول نهایی را کاهش می دهد. قالب ها بدون تعمیر و نگهداری ممکن است چندین دهه دوام آورند. همچنین بر خلاف قالب تزریق که توسط وزن خود بارگذاری می شود، حرکت عمودی و محوری قالب فشاری تضمین می کند که قالب ها از انواع سایش محافظت می شوند.

مطلب پیشنهادی
عرضه درب بطری پلاستیکی باکیفیت

تغییر رنگ سریع

ادعاهای رایج این است که یک سیستم فشرده سازی می تواند رنگ را در حدود 20 دقیقه تغییر دهد. این موضوع در مورد روش تزریق صادق نیست،زیرا در فرآیند فشرده سازی نیازی به تمیز کردن محفظه داغ وجود ندارد.

سازگاری بیشتر فرآیند

ادعای رایج این است که سیستم فشرده سازی دارای متغیرهای بسیار کمتر و در نتیجه سازگاری بیشتر است. در ظاهر، تا حدودی منطقی است. با این حال، این در صورتی امکان پذیر است که دستگاه قادر به کنترل پارامترها باشد، نه متغیرها. اگر سیستم بتواند پارامترها را کنترل نماید و قابلیت انتخاب استفاده از تعدادی از تنظیمات فرآیند را داشته باشد، می توانید یک فرآیند بهینه و مهم تر از آن پرقدرت را ایجاد نمود.

قالب گیری درب بطری

نتیجه گیری درباره قالب گیری درب بطری

بسیاری از استدلال های قدیمی دیگر معتبر نیستند. کارشناسان با مقایسه دو روش قالب گیری درب بطری تزریقی و فشرده سازی ، نظر مساعدتری به استفاده از « شیوه کامپرشن » دارند. بهره وری بالاتر، سرمایه گذاری کمتر، تغییرات سریع تر رنگ، مصرف انرژی کمتر، سازگاری بیشتر فرآیند و هزینه های کمتر تولید از جمله دلایل قانع کننده استفاده از این روش می باشد.

تولید درب بطری با استفاده از روش کامپرشن

محصولات واحد صنعتی « پرشین درب آسیا » با روش نوین و جدید « کامپرشن یا فشرده سازی » تولید می گردد. تکنیک Compression molding دارای استاندارد CE از اروپا می باشد. این مجموعه مفتخر به ساخت انواع درب بطری عمده به کمک طراحی سیستم Double Seal است.

از صفحه محصولات ما دیدن فرمایید:

درب بطری 28 میلی متری ،، درب 30 میلی متری ،، درب 38 میلی متری ،، درب 45 میلی متری ،، درب شورت نک 1881 و …

پرشین درب آسیا 

واحد صنعتی پرشین درب آسیا با تولید روزانه هزاران درب بطری یکی از پرچم داران این حوزه در میان کشورهای خاورمیانه می باشد. همکاری و تعامل با شرکت های معتبر و مطرح کشورهای اروپایی موجب افزایش اعتبار این مجموعه گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *